6 клас

Програма 
Усього – 70 годин;
текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.
№№
К-ть
год.
Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
(за розділами)
1


2

ВСТУП
Література як вид мистецтва. Художній образ.
(ТЛ) Художній образ, початкові поняття про традиційний  образ, вічний образ. 
(ЛК) Специфічні ознаки різних видів мистецтва. Вічні образи в літературі й мистецтві.
(УС) Традиційні образи українського й зарубіжного фольклору .
(ЕК) Особливості зображення одного й того самого образу в різних видах мистецтва.

Учень (учениця):
виявляє ознаки різних видів мистецтва, встановлює своєрідність літератури в системі видів мистецтва, її характерні риси;
дає визначення поняття «художній образ», знає його різновиди – «традиційний образ», «вічний образ»;
наводить 2-3 приклади традиційних і вічних образів (із фольклору, прочитаних літературних творів, різних видів  мистецтва);
виявляє специфіку зображення одного й того самого образу в літературі та інших видах мистецтва;
розповідає про свої улюблені твори літератури й мистецтва, виявляє їхні специфічні риси.


2

7


МІФИ НАРОДІВ СВІТУ
Поняття про міф. Основні тематичні групи  міфів (про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.). Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів. 
Грецькі міфи. Міф про Прометея. Міфи про Геракла (1-2 міфи). Дедал і Ікар. Нарцис. Пігмаліон і Галатея. Орфей і Еврідіка. Деметра і Персефона (3-4 за вибором учителя).
Індійські міфи. Творення. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи (2-3 за вибором учителя).
Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет (1-2 за вибором учителя).
(ТЛ) Початкове поняття про міф, мотив. Поглиблення поняття про образ  (міфологічний образ).
(ЛК) Утілення міфів народів світу в мистецтві (живопис, музика, кіно, театр, мультиплікація та ін.).
(УС) Давні міфологічні уявлення українців (про створення світу, про природу, про добрі й злі сили).
(ЕК) Подібність елементів у міфах різних народів (образи, сюжети, мотиви). Міф і казка.



Учень (учениця):
визначає причини появи міфів, особливості міфологічного світосприйняття;
дає визначення поняття «міф», відрізняє його від казки;
називає тематичні групи міфів, наводить приклади сюжетів та образів, що належать до певних груп міфів;
розуміє (на елементарному рівні) поняття «мотив», співвідносить його з поняттям «тема» (як часткове й ціле; мотив – реалізація теми);
називає провідні міфологічні теми (творення світу, діяння героїв та ін.) і мотиви (сонця, ночі, випробування та ін.), що виявляються у міфах різних народів;  
переказує найвідоміші міфи народів світу, розкриває їхній загальнолюдський зміст;
характеризує популярні міфологічні образи, розкриває втілення в них народних уявлень про світ, виявляє актуальний зміст  міфологічних образів;
зіставляє типологічно подібні образи (наприклад, образи героїв та ін.) у міфах народів світу;
виявляє схожість давніх міфологічних уявлень українців і міфології інших народів;
розкриває специфіку втілення міфів народів світу у творах мистецтва (живопис, музика, театр, кіно, мультиплікація тощо);
розповідає про свої улюблені міфи, міфологічних героїв, висловлює власне ставлення до них.  

3

3

МУДРІСТЬ БАЙКИ
Байка як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови, повчальний зміст.
Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада» (2-3 за вибором учителя). Поєднання конкретного і загального в байках Езопа. Утілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість, дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах. Мораль байок Езопа.
Іван Андрійович Крилов (17691844). «Квартет»,  «Бабка і Муравель», «Вовк і Ягня» (1-2 за вибором учителя). Моральні проблеми в байках І. А. Крилова. Яскравість алегоричних образів.
(ТЛ) Байка, езопова мова. Поглиблення понять про алегорію, образ (алегоричний образ).
(ЛК) Втілення сюжетів і образів байок Езопа та І. А. Крилова у мистецтві.
(УС) Поетичне переосмислення традиційних сюжетів і образів Езопа в українських байках.
(ЕК) Специфіка художнього втілення сюжетів Езопа в байках І. А. Крилова. 

Учень (учениця):
дає визначення жанру «байки», називає її характерні ознаки, підтверджує прикладами з прочитаних творів;
розкриває специфіку художньої структури байки;
пояснює мораль  байок, визначає її в прочитаних творах;
розуміє поняття «езопова мова», демонструє на конкретних прикладах особливості езопової мови;
зіставляє байки Езопа («Мурашки й Цикада», «Вовк і Ягня») та І. А. Крилова («Бабка і Муравель», «Вовк і Ягня»), виявляє в них схожість і відмінності;
характеризує алегоричні образи байок, виявляє в них прихований зміст;
називає українські байки, у яких знайшли відображення сюжети й образи байок Езопа;
розкриває специфіку художнього втілення сюжетів і образів байок Езопа та І. А. Крилова у світовому мистецтві (на прикладі окремих творів образотворчого мистецтва, мультиплікації та ін.).

4

16

ПРИГОДИ І ФАНТАСТИКА
Ж. Верн «П’ятнадцятирічний капітан», Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів» (1 твір за вибором учнів)
Жуль Верн (18281905). «П'ятнадцятирічний капітан».  Тема духовного випробування людини в романі Ж. Верна. Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність і людяність. Дік Сенд і його друзі. Дік Сенд і Негоро. Проблема рабства в романі. Описи природи.  
Роберт Льюїс Стівенсон (18501894). «Острів скарбів». Особливості розвитку пригодницького сюжету у творі. Система образів (Джим Хокінс і його товариші), пірат Сільвер та ін.). Моральні цінності. 

Чарльз Діккенс (18121870). «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження. Сюжет і композиція повісті. Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки, пісні). 
Микола Васильович Гоголь (18091852). «Ніч перед Різдвом». Народні традиції та звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули. Роль фантастики в повісті. Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт, місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки). 
(ТЛ) Поглиблення понять про роман (пригодницький роман), повість. Композиція.
(ЛК) Утілення сюжетів і мотивів прочитаних творів у мистецтві. 
(УС) М. В. Гоголь і Україна, музеї М. В. Гоголя в Україні  (Полтавщина). Музей Ч. Діккенса у Великобританії (Лондон). Висловлювання українських митців про творчість Ж. Верна, Ч. Діккенса, М. В. Гоголя.
(ЕК) Традиції фольклору (казка, пісня, народні образи) у творах Ч. Діккенса і М. В. Гоголя.



Завершення І семестру
Учень (учениця):
переказує (стисло) основні події роману «П’ятнадцятирічний капітан» Ж. Верна (або «Острів скарбів» Р. Л. Стівенсона);
розкриває основні теми й проблеми роману Ж. Верна (або Р.Л. Стівенсона);
визначає роль описів природи у творі Ж. Верна (або Р. Л. Стівенсона);
характеризує образ Діка Сенда (або Джима Хокінса), порівнює його з іншими персонажами, визначає етапи духовного зростання героя, зміни в його внутрішньому світі, у сприйнятті людей і життя;
визначає ключові моменти сюжету повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»;
простежує динаміку образу Скруджа, знаходить у тексті відповідні цитати;
висловлює власне ставлення до Скруджа (до зміни героя і після його внутрішньої зміни);
знаходить елементи фольклору в повісті Ч. Діккенса, виявляє їхню роль у тексті;
розповідає про зв’язки М. В. Гоголя з Україною (окремі факти біографії), знає про музеї М. В. Гоголя в Україні (Гоголеве, Великі Сорочинці);
виявляє національні традиції й звичаї, що знайшли відбиток у повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом», елементи українського фольклору у творі (традиційні образи, символи, елементи казки та ін.);
характеризує образи Оксани й Вакули («Ніч перед Різдвом»);
інтерпретує окремі епізоди повісті М. В.  Гоголя;
висловлює власні враження, емоції, почуття, роздуми від прочитаних творів;
визначає особливості композиції творів;
знаходить у творах письменників портрети персонажів, визначає роль портретів у розкритті образів;
коментує висловлювання українських митців про Ж. Верна, Ч. Діккенса, М. Гоголя;
називає 1-2 твори мистецтва за мотивами прочитаних творів, висловлює враження від них.

5

12

ЛЮДСЬКІ СТОСУНКИ
Антон Павлович Чехов (18601904). «Хамелеон», «Товстий і тонкий». Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданнях А .П. Чехова. Діалог як основна форма розкриття сюжету. Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Роль художньої деталі. Підтекст. Символічність назви.
Джек Лондон (18761916). «Жага до життя». Проблеми життя і смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв твору. Описи природи та їхня роль у тексті. Значення назви оповідання.

Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома», В. Г.  Короленко  «Сліпий музикант» (1 твір за вибором учителя)
Гаррієт Бічер-Стоу (18111896). «Хатина дядька Тома». Проблема рабства і ставлення до людей різних рас і національностей у творі. Образи дядька Тома, Елізи, Джорджа Гарріса, Джорджа Шелбі, Евангеліни (Еви). Ідеї доброти, поваги до людини, мужності, толерантності. Викриття жорстокості й расової неприязні в романі.
Володимир Галактіонович Короленко (18531921). «Сліпий музикант». Пошук головним героєм (Петро Попельський) свого місця у світі. Тема мистецтва. Петро Попельський та Евеліна. Образ  Максима Яценка, твердість його переконань, увага й повага до інших. Українська природа, народні  образи й традиції в повісті.  

 (ТЛ) Гумор, іронія, художня деталь, підтекст.
(ЛК) Утілення сюжетів прочитаних творів у різних видах мистецтва.
(УС) А. П. Чехов і Україна. В. Г. Короленко і Україна. Літературні музеї А. П. Чехова і В. Г. Короленка в Україні.
(ЕК) Порівняння образів чеховських персонажів (Очумєлов, «товстий», «тонкий»): схожість і відмінність між ними. Зіставлення літературних творів з екранізаціями, ілюстраціями до них.



Учень (учениця):
визначає актуальні проблеми у прочитаних творах, висловлює своє ставлення до порушених питань, розкриває їхню актуальність;
виявляє особливості сюжету і композиції творів, визначає кульмінаційні моменти;
характеризує ставлення персонажів до світу, природи, людей, мистецтва;
пояснює вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки;
розкриває внутрішні порухи, поривання, мрії й прагнення персонажів;
пояснює символічний зміст назв творів;
дає визначення поняття «художня деталь», знаходить художні деталі та встановлює їхню роль у тексті (змалювання персонажів, розкриття внутрішнього стану, увиразнення авторської ідеї та ін.);
дає визначення понять «гумор», «іронія», розуміє схожість і різницю між ними, виявляє гумор та іронію в текстах, значення для розкриття образів персонажів, авторської позиції;
вирізняє в окремих епізодах підтекст, визначає прихований зміст висловлювання, обґрунтовує свою думку;
коментує окремі факти життєвої і творчої біографії митців;
порівнює образи (чеховських персонажів), знаходить спільні й відмінні риси поміж ними;
зіставляє літературні твори з їхніми екранізаціями, ілюстраціями (за вибором).









6

6

ПОЕТИЧНЕ БАЧЕННЯ СВІТУ
Мацуо Басьо (16441694). Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку. Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі. Підтекст.
Роберт Бернс (1759-1796). «Моє серце в верховині…». Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса. Антитеза (рідний край – чужина). Елементи фольклору (традиційні образи, постійні епітети, повтори та ін.).
Генрі Лонгфелло «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя) або Джанні Родарі «Листівки з видами міст» (1 твір за вибором учителя).
Генрі Лонгфелло (18071882). «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя).
Міфи північноамериканських індіанців та їхнє втілення в поемі «Пісня про Гайавату». Елементи фольклору у творі (пісні, казки, легенди та ін.). Образ Гайавати. Ідеї миру, національного єднання, служіння народові.
Джанні Родарі (19201980). «Листівки з видами міст». Широта світу та його сприйняття ліричним героєм вірша. Листівки як символ широти світу й прагнення до його відкриття.
(ТЛ) Хайку,  ліричний герой.
(ЛК) Початкові відомості про специфіку розуміння краси в різних культурах.
(УС) Видатні українські перекладачі творів зарубіжних поетів. 
(ЕК) Елементи фольклору і міфів у творах Р. Бернса і Г. Лонгфелло.  

Учень (учениця):
виразно читає твори поетів в українських перекладах та  іноземною мовою (за умови володіння нею);  
висловлює враження від прочитаного, а також емоції й почуття, що виникли від зустрічі з поезією;
визначає особливості розвитку сюжету (ліричного – не тільки перебіг зовнішніх подій, а передовсім плин образів, почуттів, емоцій, думок);
виявляє особливості жанру та художньої мови у творах письменників (використання епітетів, метафор, повторів, інверсії тощо);
знаходить у поетичних текстах художні деталі, виявляє їхню роль у розкритті картин природи, станів ліричного героя;
визначає провідні теми, мотиви, ідеї прочитаних творів;
усвідомлює специфіку розуміння краси в різних культурах на прикладі поетичних творів;
називає імена видатних українських перекладачів творів зарубіжних поетів, демонструє майстерність їхніх художніх перекладів, барви української мови.  
 
7

4

ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО В ЛІТЕРАТУРІ
Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка». Образ Тома, його динаміка. Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.
Роберт Шеклі (19282005). «Запах думок». Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.  
(ТЛ) Конфлікт. Поглиблення поняття про фантастику.
(ЛК) Образ майбутнього у творах сучасного мистецтва (живопис, кіно, музика та ін.).
(УС) Українські письменники-фантасти, їхні твори для дітей.
(ЕК) Том і Кліві: схожість і відмінності. Образи майбутнього в літературі та інших видах мистецтва.


Учень (учениця):
виразно читає текст і визначає головну думку прочитаного, підтверджує її прикладами, цитатами з тексту;
називає основні ознаки фантастичної літератури та виявляє їх у прочитаних творах;
характеризує образи головних героїв фантастичних оповідань Р. Бредбері та Р. Шеклі;
установлює сутність конфлікту поміж героєм і світом (Том і натовп, Кліві й неземна цивілізація);
характеризує образи майбутнього у творах письменників;
зіставляє персонажів фантастичних творів (Том і Кліві);
висловлює свою думку щодо майбутнього людства, ролі літератури й мистецтва в майбутньому.

8

4

СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА
ЗРОСТАННЯ І ВЗАЄМИНИ ЗІ СВІТОМ
(1-2 твори за вибором учнів і вчителя)
Астрід Анна Емілія Ліндґрен (19072002). «Міо, мій Міо». Основні відомості про життя і творчість письменниці, популярність її творів у різних країнах. Моральні цінності у творчості А. Ліндгрен. Образи головних героїв. Перемога добра над злом. 
Міхаель Андреас Гельмут Енде (19291995). «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Фантастична країна Усландія та її мешканці (король, Лукас, пан Ермель, пані Ваас та ін.). Моральні цінності, що стверджуються у творі (дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до батьківщини).
Крістіне Нестлінґер (нар. 1936). «Конрад, або Дитина з бляшанки». Незвичайність образу Конрада, риси його характеру. Конрад і його становлення у світі.
(ТЛ) Поглиблення понять про повість (психологічна повість, повість-казка), роман (фантастичний роман). (ЛК) Фентезі в різних видах мистецтва (література, кіно, живопис та ін.).
(УС) Твори сучасних письменників для дітей і про дітей.
(ЕК) Утілення творів сучасної літератури у кіно, ілюстраціях та ін.




Учень (учениця):
розповідає про основні події сюжету творів, виокремлює в них кульмінаційні моменти;
визначає актуальні проблеми у творах митців, пов’язані зі зростанням дитини, її взаєминами з колективом, світом дорослих;
висловлює і пояснює свою точку зору щодо вчинків персонажів, їхніх стосунків;
визначає жанрові ознаки (казки, повісті, роману) в прочитаних творах;
виявляє риси характерів героїв у життєвих випробуваннях;
осмислює поняття «добро» і «зло», «життя» і «смерть», «любов» і «ненависть», «милосердя» і «байдужість» під час інтерпретації художніх образів, епізодів прочитаних творів, розмірковує про вибір життєвої позиції, моральні цінності;  
порівнює образи дітей і підлітків у прочитаних протягом року творах, називає своїх улюблених персонажів і висловлює власне ставлення до них;
розповідає про свої улюблені твори сучасних письменників, виявляє в них актуальний зміст;
розуміє значення категорії «художність» для оцінки творів масового мистецтва.
 

9

2
ПІДСУМКИ
Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.














Завершення ІІ семестру (+ 6 год. резерв)
Учень (учениця):
знає авторів і українських перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року;
розкриває ідейно-художній зміст, актуальність прочитаних творів, їхні сюжетно-композиційні особливості, систему образів, жанрову своєрідність (окремих жанрів – оповідання, повість, роман, хайку та ін.);
знає визначення основних літературознавчих понять, що вивчалися протягом 56 класу, застосовує їх у процесі аналізу й інтерпретації текстів (окремих фрагментів і компонентів – образів, сюжетів та ін.);
демонструє вміння порівнювати твори літератури та їхнє втілення в різних видах мистецтва;
усвідомлює взаємозв’язки української літератури з іншими літературами (на рівні окремих спільних рис міфології, жанрів (байка та ін.), тем (природа та ін.), образів (дітей та ін.) тощо).   




Для вивчення напам’ять
Р. Бернс. «Моє серце в верховині…»
М. Басьо. Хайку (3-4 за вибором учня)




Немає коментарів:

Дописати коментар