Програма
Усього – 70 годин;
Усього – 70 годин;
текстуальне вивчення творів – 56 годин;
розвиток мовлення – 4 години;
позакласне читання – 4 години;
резервний час – 6 годин.
№№
|
К-ть
год.
|
Зміст навчального матеріалу
|
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої підготовки
учнів
(за розділами)
|
1
|
2
|
ВСТУП
Література
як вид мистецтва. Художній образ.
(ТЛ)
Художній образ, початкові поняття про
традиційний образ, вічний образ.
(ЛК) Специфічні ознаки різних видів мистецтва.
Вічні образи в літературі й мистецтві.
(УС)
Традиційні образи українського й
зарубіжного фольклору .
(ЕК) Особливості зображення одного й того
самого образу в різних видах мистецтва.
|
Учень
(учениця):
виявляє ознаки різних видів мистецтва,
встановлює своєрідність літератури
в системі видів мистецтва, її характерні риси;
дає визначення поняття «художній
образ», знає його різновиди –
«традиційний образ», «вічний образ»;
наводить 2-3 приклади традиційних і
вічних образів (із фольклору, прочитаних літературних творів, різних
видів мистецтва);
виявляє специфіку зображення одного й
того самого образу в літературі та інших видах мистецтва;
розповідає про свої улюблені твори
літератури й мистецтва, виявляє їхні специфічні риси.
|
2
|
7
|
МІФИ НАРОДІВ СВІТУ
Поняття
про міф. Основні тематичні групи міфів
(про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.). Відображення
єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні
образи, сюжети, мотиви різних народів.
Грецькі міфи. Міф про Прометея. Міфи
про Геракла (1-2 міфи). Дедал і Ікар. Нарцис. Пігмаліон і Галатея. Орфей і
Еврідіка. Деметра і Персефона (3-4 за
вибором учителя).
Індійські міфи. Творення. Про
створення ночі. Про потоп. Про золоті часи (2-3 за вибором учителя).
Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про
те, як Тефнут покинула Єгипет (1-2 за
вибором учителя).
(ТЛ)
Початкове поняття про міф, мотив.
Поглиблення поняття про образ
(міфологічний образ).
(ЛК) Утілення міфів народів світу в мистецтві
(живопис, музика, кіно, театр, мультиплікація та ін.).
(УС) Давні міфологічні уявлення українців (про
створення світу, про природу, про добрі й злі сили).
(ЕК) Подібність елементів у міфах різних
народів (образи, сюжети, мотиви). Міф і казка.
|
Учень
(учениця):
визначає причини появи міфів,
особливості міфологічного світосприйняття;
дає визначення поняття «міф», відрізняє його від казки;
називає тематичні групи міфів, наводить приклади сюжетів та образів,
що належать до певних груп міфів;
розуміє (на елементарному рівні) поняття
«мотив», співвідносить його з поняттям «тема» (як часткове й ціле; мотив – реалізація
теми);
називає провідні міфологічні теми
(творення світу, діяння героїв та ін.) і мотиви (сонця, ночі, випробування та
ін.), що виявляються у міфах різних народів;
переказує найвідоміші міфи народів
світу, розкриває їхній загальнолюдський
зміст;
характеризує популярні міфологічні
образи, розкриває втілення в них
народних уявлень про світ, виявляє актуальний
зміст міфологічних образів;
зіставляє типологічно подібні образи (наприклад,
образи героїв та ін.) у міфах народів світу;
виявляє схожість давніх міфологічних
уявлень українців і міфології інших народів;
розкриває специфіку втілення міфів
народів світу у творах мистецтва (живопис, музика, театр, кіно,
мультиплікація тощо);
розповідає про свої улюблені міфи,
міфологічних героїв, висловлює
власне ставлення до них.
|
3
|
3
|
МУДРІСТЬ БАЙКИ
Байка
як літературний жанр, її характерні ознаки, особливості художньої будови,
повчальний зміст.
Езоп. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й
Цикада» (2-3 за вибором учителя). Поєднання конкретного і загального в
байках Езопа. Утілення людських якостей (працелюбність, розум, хитрість,
дурість, жорстокість, лінощі та ін.) в алегоричних образах. Мораль байок
Езопа.
Іван Андрійович Крилов (1769–1844).
«Квартет», «Бабка і Муравель», «Вовк і Ягня» (1-2 за
вибором учителя). Моральні проблеми в байках І. А. Крилова.
Яскравість алегоричних образів.
(ТЛ)
Байка, езопова мова. Поглиблення понять
про алегорію, образ (алегоричний образ).
(ЛК) Втілення сюжетів і образів байок Езопа та
І. А. Крилова у мистецтві.
(УС) Поетичне переосмислення традиційних
сюжетів і образів Езопа в українських байках.
(ЕК) Специфіка художнього втілення сюжетів
Езопа в байках І. А. Крилова.
|
Учень
(учениця):
дає визначення жанру «байки», називає її характерні ознаки, підтверджує прикладами з прочитаних
творів;
розкриває специфіку художньої
структури байки;
пояснює мораль байок, визначає
її в прочитаних творах;
розуміє поняття «езопова мова», демонструє на конкретних прикладах
особливості езопової мови;
зіставляє байки Езопа («Мурашки й Цикада»,
«Вовк і Ягня») та І. А. Крилова («Бабка і Муравель», «Вовк і
Ягня»), виявляє в них схожість і
відмінності;
характеризує алегоричні образи байок, виявляє в них прихований зміст;
називає українські байки, у яких
знайшли відображення сюжети й образи байок Езопа;
розкриває специфіку художнього
втілення сюжетів і образів байок Езопа та І. А. Крилова у світовому
мистецтві (на прикладі окремих творів образотворчого мистецтва,
мультиплікації та ін.).
|
4
|
16
|
ПРИГОДИ І ФАНТАСТИКА
Ж. Верн «П’ятнадцятирічний капітан»,
Р. Л. Стівенсон «Острів скарбів» (1 твір за вибором учнів)
Жуль Верн (1828–1905). «П'ятнадцятирічний капітан». Тема духовного випробування людини в
романі Ж. Верна. Образ Діка Сенда, моральні якості героя, його мужність
і людяність. Дік Сенд і його друзі. Дік Сенд і Негоро. Проблема рабства в
романі. Описи природи.
Роберт Льюїс Стівенсон (1850–1894).
«Острів скарбів». Особливості розвитку пригодницького сюжету у творі. Система
образів (Джим Хокінс і його товариші), пірат Сільвер та ін.). Моральні
цінності.
Чарльз Діккенс (1812–1870).
«Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка
образу Скруджа, причини його духовного переродження. Сюжет і композиція
повісті. Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору (казки,
пісні).
Микола Васильович Гоголь (1809–1852).
«Ніч перед Різдвом». Народні
традиції та звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули. Роль
фантастики в повісті. Елементи фольклору (традиційні образи – відьма, чорт,
місяць та ін.; різдвяні символи; елементи казки).
(ТЛ)
Поглиблення понять про роман
(пригодницький роман), повість. Композиція.
(ЛК) Утілення сюжетів і мотивів прочитаних
творів у мистецтві.
(УС) М. В. Гоголь і Україна, музеї
М. В. Гоголя в Україні
(Полтавщина). Музей Ч. Діккенса у Великобританії (Лондон).
Висловлювання українських митців про творчість Ж. Верна,
Ч. Діккенса, М. В. Гоголя.
(ЕК) Традиції фольклору (казка, пісня, народні
образи) у творах Ч. Діккенса і М. В. Гоголя.
Завершення
І семестру
|
Учень
(учениця):
переказує (стисло) основні події роману
«П’ятнадцятирічний капітан» Ж. Верна (або «Острів скарбів» Р. Л. Стівенсона);
розкриває основні теми й проблеми
роману Ж. Верна (або Р.Л. Стівенсона);
визначає роль описів природи у творі
Ж. Верна (або Р. Л. Стівенсона);
характеризує образ Діка Сенда (або
Джима Хокінса), порівнює його з
іншими персонажами, визначає етапи
духовного зростання героя, зміни в його внутрішньому світі, у сприйнятті
людей і життя;
визначає ключові моменти сюжету
повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»;
простежує динаміку образу Скруджа, знаходить у тексті відповідні цитати;
висловлює власне ставлення до Скруджа
(до зміни героя і після його внутрішньої зміни);
знаходить елементи фольклору в повісті
Ч. Діккенса, виявляє їхню роль
у тексті;
розповідає про зв’язки М. В. Гоголя
з Україною (окремі факти біографії), знає
про музеї М. В. Гоголя в Україні (Гоголеве, Великі Сорочинці);
виявляє національні традиції й звичаї,
що знайшли відбиток у повісті М. В. Гоголя «Ніч перед Різдвом»,
елементи українського фольклору у творі (традиційні образи, символи, елементи
казки та ін.);
характеризує образи Оксани й Вакули
(«Ніч перед Різдвом»);
інтерпретує окремі епізоди повісті М. В.
Гоголя;
висловлює власні враження, емоції,
почуття, роздуми від прочитаних творів;
визначає особливості композиції
творів;
знаходить у творах письменників
портрети персонажів, визначає роль
портретів у розкритті образів;
коментує висловлювання українських
митців про Ж. Верна, Ч. Діккенса, М. Гоголя;
називає 1-2 твори мистецтва за
мотивами прочитаних творів, висловлює
враження від них.
|
5
|
12
|
ЛЮДСЬКІ СТОСУНКИ
Антон Павлович Чехов (1860–1904).
«Хамелеон», «Товстий і тонкий». Викриття
пристосуванства, підлабузництва в оповіданнях А .П. Чехова. Діалог
як основна форма розкриття сюжету. Майстерність письменника у змалюванні
персонажів. Роль художньої деталі. Підтекст. Символічність назви.
Джек Лондон (1876–1916). «Жага до життя». Проблеми життя і
смерті, дружби й зрадництва у творі. Характеристика героїв твору. Описи
природи та їхня роль у тексті. Значення назви оповідання.
Г. Бічер-Стоу «Хатина дядька Тома», В. Г.
Короленко «Сліпий музикант» (1 твір за
вибором учителя)
Гаррієт Бічер-Стоу (1811–1896).
«Хатина дядька Тома». Проблема
рабства і ставлення до людей різних рас і національностей у творі. Образи
дядька Тома, Елізи, Джорджа Гарріса, Джорджа Шелбі, Евангеліни (Еви). Ідеї
доброти, поваги до людини, мужності, толерантності. Викриття жорстокості й
расової неприязні в романі.
Володимир Галактіонович Короленко (1853–1921).
«Сліпий музикант». Пошук головним
героєм (Петро Попельський) свого місця у світі. Тема мистецтва. Петро
Попельський та Евеліна. Образ Максима
Яценка, твердість його переконань, увага й повага до інших. Українська
природа, народні образи й традиції в
повісті.
(ТЛ) Гумор, іронія, художня деталь, підтекст.
(ЛК) Утілення сюжетів прочитаних творів у різних
видах мистецтва.
(УС) А. П. Чехов і Україна. В. Г. Короленко
і Україна. Літературні музеї А. П. Чехова і В. Г. Короленка
в Україні.
(ЕК)
Порівняння образів чеховських
персонажів (Очумєлов, «товстий», «тонкий»): схожість і відмінність між ними.
Зіставлення літературних творів з екранізаціями, ілюстраціями до них.
|
Учень
(учениця):
визначає актуальні проблеми у
прочитаних творах, висловлює своє
ставлення до порушених питань, розкриває
їхню актуальність;
виявляє особливості сюжету і
композиції творів, визначає кульмінаційні
моменти;
характеризує ставлення персонажів до
світу, природи, людей, мистецтва;
пояснює вчинки персонажів, мотиви
їхньої поведінки;
розкриває внутрішні порухи, поривання,
мрії й прагнення персонажів;
пояснює символічний зміст назв творів;
дає визначення поняття «художня
деталь», знаходить художні деталі
та встановлює їхню роль у тексті
(змалювання персонажів, розкриття внутрішнього стану, увиразнення авторської
ідеї та ін.);
дає визначення понять «гумор»,
«іронія», розуміє схожість і
різницю між ними, виявляє гумор та
іронію в текстах, значення для розкриття образів персонажів, авторської
позиції;
вирізняє в окремих епізодах підтекст, визначає прихований зміст
висловлювання, обґрунтовує свою думку;
коментує окремі факти життєвої і
творчої біографії митців;
порівнює образи (чеховських персонажів),
знаходить спільні й відмінні риси поміж
ними;
зіставляє літературні твори з їхніми
екранізаціями, ілюстраціями (за вибором).
|
6
|
6
|
ПОЕТИЧНЕ БАЧЕННЯ СВІТУ
Мацуо Басьо (1644–1694). Хайку. Відображення японських уявлень
про красу в поезії митця. Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку.
Зображення станів природи в ліриці М. Басьо. Роль художньої деталі.
Підтекст.
Роберт Бернс (1759-1796). «Моє серце в верховині…». Ідея любові
до батьківщини у вірші Р. Бернса. Антитеза (рідний край – чужина).
Елементи фольклору (традиційні образи, постійні епітети, повтори та ін.).
Генрі Лонгфелло «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя) або Джанні Родарі «Листівки з видами міст» (1 твір за
вибором учителя).
Генрі Лонгфелло (1807–1882).
«Пісня про Гайавату» (1 розділ за
вибором учителя).
Міфи
північноамериканських індіанців та їхнє втілення в поемі «Пісня про
Гайавату». Елементи фольклору у творі (пісні, казки, легенди та ін.). Образ
Гайавати. Ідеї миру, національного єднання, служіння народові.
Джанні Родарі (1920–1980).
«Листівки з видами міст». Широта
світу та його сприйняття ліричним героєм вірша. Листівки як символ широти
світу й прагнення до його відкриття.
(ТЛ)
Хайку, ліричний герой.
(ЛК)
Початкові відомості про
специфіку розуміння краси в різних культурах.
(УС) Видатні українські перекладачі творів
зарубіжних поетів.
(ЕК) Елементи фольклору і міфів у творах
Р. Бернса і Г. Лонгфелло.
|
Учень
(учениця):
виразно читає твори поетів в
українських перекладах та іноземною
мовою (за умови володіння нею);
висловлює враження від прочитаного, а
також емоції й почуття, що виникли від зустрічі з поезією;
визначає особливості розвитку сюжету
(ліричного – не тільки перебіг зовнішніх подій, а передовсім плин образів,
почуттів, емоцій, думок);
виявляє особливості жанру та художньої
мови у творах письменників (використання епітетів, метафор, повторів,
інверсії тощо);
знаходить у поетичних текстах художні
деталі, виявляє їхню роль у
розкритті картин природи, станів ліричного героя;
визначає провідні теми, мотиви, ідеї
прочитаних творів;
усвідомлює специфіку розуміння краси в
різних культурах на прикладі поетичних творів;
називає імена видатних українських
перекладачів творів зарубіжних поетів, демонструє
майстерність їхніх художніх перекладів, барви української мови.
|
7
|
4
|
ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО В ЛІТЕРАТУРІ
Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «Усмішка». Тривога за руйнування
духовних цінностей в оповіданні «Усмішка». Образ Тома, його динаміка.
Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору.
Роберт Шеклі (1928–2005).
«Запах думок». Утвердження сили
людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора
про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в
перемогу людського розуму.
(ТЛ)
Конфлікт. Поглиблення поняття про
фантастику.
(ЛК) Образ майбутнього у творах сучасного
мистецтва (живопис, кіно, музика та ін.).
(УС) Українські письменники-фантасти, їхні
твори для дітей.
(ЕК) Том і Кліві: схожість і відмінності.
Образи майбутнього в літературі та інших видах мистецтва.
|
Учень
(учениця):
виразно читає текст і визначає головну думку прочитаного, підтверджує її прикладами, цитатами з
тексту;
називає основні ознаки фантастичної
літератури та виявляє їх у
прочитаних творах;
характеризує образи головних героїв
фантастичних оповідань Р. Бредбері та Р. Шеклі;
установлює сутність конфлікту поміж
героєм і світом (Том і натовп, Кліві й неземна цивілізація);
характеризує образи майбутнього у
творах письменників;
зіставляє персонажів фантастичних
творів (Том і Кліві);
висловлює свою думку щодо майбутнього
людства, ролі літератури й мистецтва в майбутньому.
|
8
|
4
|
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА
ЗРОСТАННЯ І
ВЗАЄМИНИ ЗІ СВІТОМ
(1-2 твори за вибором учнів і вчителя)
Астрід Анна Емілія Ліндґрен (1907–2002).
«Міо, мій Міо». Основні відомості про життя і
творчість письменниці, популярність її творів у різних країнах. Моральні
цінності у творчості А. Ліндгрен. Образи головних героїв. Перемога добра
над злом.
Міхаель Андреас Гельмут Енде (1929–1995).
«Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Фантастична країна Усландія та її
мешканці (король, Лукас, пан Ермель, пані Ваас та ін.). Моральні цінності, що
стверджуються у творі (дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до
батьківщини).
Крістіне Нестлінґер (нар. 1936). «Конрад,
або Дитина з бляшанки». Незвичайність образу Конрада, риси його
характеру. Конрад і його становлення у світі.
(ТЛ)
Поглиблення понять про повість
(психологічна повість, повість-казка), роман (фантастичний роман). (ЛК) Фентезі в різних видах мистецтва
(література, кіно, живопис та ін.).
(УС) Твори сучасних письменників для дітей і
про дітей.
(ЕК)
Утілення творів сучасної
літератури у кіно, ілюстраціях та ін.
|
Учень
(учениця):
розповідає про основні події сюжету
творів, виокремлює в них
кульмінаційні моменти;
визначає актуальні проблеми у творах
митців, пов’язані зі зростанням дитини, її взаєминами з колективом, світом
дорослих;
висловлює і пояснює свою точку зору щодо
вчинків персонажів, їхніх стосунків;
визначає жанрові ознаки (казки,
повісті, роману) в прочитаних творах;
виявляє риси характерів героїв у
життєвих випробуваннях;
осмислює поняття «добро» і «зло»,
«життя» і «смерть», «любов» і «ненависть», «милосердя» і «байдужість» під час
інтерпретації художніх образів, епізодів прочитаних творів, розмірковує про вибір життєвої
позиції, моральні цінності;
порівнює образи дітей і підлітків у
прочитаних протягом року творах, називає
своїх улюблених персонажів і висловлює
власне ставлення до них;
розповідає про свої улюблені твори
сучасних письменників, виявляє в
них актуальний зміст;
розуміє значення категорії «художність» для оцінки творів
масового мистецтва.
|
9
|
2
|
ПІДСУМКИ
Узагальнення
і систематизація навчального матеріалу.
Завершення
ІІ семестру (+ 6 год. резерв)
|
Учень
(учениця):
знає авторів і українських
перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року;
розкриває ідейно-художній зміст,
актуальність прочитаних творів, їхні сюжетно-композиційні особливості,
систему образів, жанрову своєрідність (окремих жанрів – оповідання, повість,
роман, хайку та ін.);
знає визначення основних
літературознавчих понять, що вивчалися протягом 5–6 класу, застосовує їх у процесі аналізу й інтерпретації
текстів (окремих фрагментів і компонентів – образів, сюжетів та ін.);
демонструє вміння порівнювати твори
літератури та їхнє втілення в різних видах мистецтва;
усвідомлює взаємозв’язки української
літератури з іншими літературами (на рівні окремих спільних рис міфології,
жанрів (байка та ін.), тем (природа та ін.), образів (дітей та ін.) тощо).
|
Для вивчення напам’ять
Р. Бернс.
«Моє серце в верховині…»
М. Басьо.
Хайку (3-4 за вибором учня)
|
Немає коментарів:
Дописати коментар